Vores miniferie til Paris og Erfurt

Sådan gik det til at vi tog en minitur til Paris og så Eiffeltårnet – læs nedenfor hvordan vores tur til Paris og Erfurt gik.

Vi (min kone Karina og jeg) spurgte et par uger inden sommerferien, vores to børn på (7 og 9) hvad de gerne ville i sommerferien. Julie på 9 ville gerne på en lokal campingplads et par dage og vores søn Nikolaj ville gerne se Eiffeltårnet. Da vi ikke havde lagt andre planer, sagde vi “OK – Vi ser om ikke begge dele kan lade sig gøre”.

Et par dage senere, var planerne i hus. Vi havde booket to dage i telt på den lokale Terrassen Camping ved Silkeborg, og planlagt at skulle til Paris og se Eiffeltårnet.

Eiffeltårnet
Eiffeltårnet – Paris

Turen til Paris og Eiffeltårnet, blev dog via Tyskland nærmere bestemt byen Erfurt i regionen Thüringer.

Her er vores rejsebeskrivelse, dag for dag.

Dag 1. Køretur til Erfurt

V kørte meget tidlig fra Silkeborg. Køreturen var sat til ca. 8. timer og den gik rigtig fint. Vi slap for kø og for alt for meget vejarbejde. Så det var rigtig dejligt.

Vi havde læst at området omkring Erfurt var et af flotteste i Tyskland – men da vi nærmede os, virkede alt fladt og kedeligt. Byerne var kedelige og grå.

Ankomst til Erfurt.

Men da vi ankom til Erfurt, fandt vi ud af at dette virkelig er en perle i Tyskland. Den stråler af historie, storhed, afslapning og hygge. Der er natur, åen, cafeer og restauranter lige i centrum.

Krämerbrücke Erfurt
Krämerbrücke i baggrunden

Vi havde booket en lejlighed i centrum – det var perfekt. Da parkering i de små gader kræver en særlig tilladelse, smed vi bilen i en parkeringskælder ved siden af domkirken. Her var den låst inde og det kostede kun 10eur pr døgn. Det var 5 minutter fra vores lejlighed, så det kunne ikke være bedre.

Vi startede med at se domkirken – den er fantastisk smuk og virkelig et besøg værd. Herefter slentrede vi rundt i byen, fandt en sted at spise lidt tysk mad, indtil vi til sidst endte ved Krämerbrücke – Broen hvor husene er bygget ovenpå. Det er et perfekt lille break, da man kan sætte sig og nyde en fadøl og samtidig lade børnene soppe i åen.

Efter lidt soppen og leg på legeladsen ved siden af Krämerbrücke – gik vi hjem efter en lang dag.

Dag 2 – Drageslugten, Wartburg og SommerRodelBahn

Vi spiste halv sen morgenmad på en af pladserne i midtbyen. Der er en del bagerier/cafeer der åbner tidlig, så vi kunne let finde noget lækkert at spise. Efter morgenmaden tog vi op til P-Huset ved DomKirken og så var det videre til drageslugten og borgen Wartburg som ligger i byen Eisenach.

drageslugten Eisenach
Dragekløften

Selve turen er var 50 min køretur fra Erfurt.

Vi parkerede ved foden af Wartburg, herfra ville vi tage en bus op til Wartburg – men der var lang ventetid på bussen. Man kan gå derop på en halv time hvis man er voksen, vi brugte en 1 time med børn. Lidt hård men flot tur gennem skoven.

Det er en fantastisk borg, som er et besøg værd. Vi prøvede ikke en rundtur i selve borgen – har du prøvet det så skriv gerne en kommentar omkring hvordan det var?

Vi gik ned bagom Wartburg med retning mod drachenschlucten. Det tog ca. 1 time at komme til den. Selve gåturen gennem kløften er 2,5 km lang og en halv hård tur frem og tilbage. Men den er alt umagen værd, for den sindssyg flot. Det er helt unikt det man oplever. Man går rundt i kløften mellem de måsbeklædte klipper, på en træbro der går ovenpå bækken. På den måde følger man helt tæt slugten ind i landskabet.

Man kan også parkerer tæt ved Drageslugten, i stedet for ved Wartburg – det er lidt tættere på.

SommerRodelbahn

Efter vores lange gåtur, kørte vi 10 km og kom til en sommerrodelbahn. En rodelbahn er bare en rutsjebane på en bjergside. Det er en super sjov måde at afslutte en halv hård gå tur og der var virkelig fart på. Vi endte med at tage to ture.

Dagen blev afsluttet i Erfurt, igen med at soppe ved kræmerbrucken.

Dejlig dag for os alle.

Dag 3 – Køretur mod Paris

Vi kørte fra Erfurt kl. 7 og ankom til vores campingplads kl. 16. Det var en lang men ok tur. Generelt kan siges at, de tyske motorveje fungerer bedre end de franske. Frankrig har noget med at de vejene ofte blive smalle i en kortere periode – hvilket virker unødvendigt.

Vi lod mærke til at, franskmændene ofte blinker i lang tid, når de vil overhale på motorvejen. Ved du hvorfor – så skriv det gerne i en kommentar nedenfor?

Nå men, vores campingplads lå ca. 1 times kørsel udenfor Paris. Vi fik hurtig tjekket ind og fik fundet vores mobilehome. Tre soveværelser, køkken og eget bad og toilet. Det er perfekt. Så var det ellers på legepladsen, hvor vi i cafeen kunne spise lidt fransk toast og mærkelig frugt rosevin (underlig drik), mens børnene legede.

Så indkøb og på stranden indtil sent aften. Vi spiste en meget sen aftenmad med baguetter og fransk pålæg. Lækkert.

Dag 4 – Afslapning og badning

Vi sov til kl.9. Vildt!

Op og lave indkøb i nærtliggende dagligvarebutik – igen blev det baguetter som vi spiste.

strand Paris camping
Hygge ved stranden på Campingpladsen

Dagen endte med at være en badedag, både ved stranden men også i badelandet på campingpladsen.

Senere blev der købt ind til fransk grillmad og så fik vi spillet terninger.

Dag 5 – Trætop klatring

Vi sov igen længe. Vi startede ved poolen og var der i 2 timer. Dejligt – vejret var bedre end de øvrige dage.

Nikolaj lærte at lave backflip i poolen med min hjælp. Julie lærte at dykke langs bunden.

Efter frokost og tog vi i Parc canapée. Det er en udfordrende treetop walking forlystelse for alle aldre. Læs mere om det her

Vi fik lidt undervisning og fik spændt klatreseler på – herefter var der mange forskellige ruter i trætoppene vi kunne prøve. Der er nok 6-7 stk. for børn og måske 20 ialt for voksne.

Vores børn blev udfordret af den første rute, hvor der var ca 20 forhindringer. Vi skulle bl.a. gå på line i 5 meterhøjde. Det var grænseoverskridende – men de havde mod på endnu mere bagefter.

Næste rute blev med tovbaner i trætoppene og meget mere.

Jeg elsker når man bliver udfordret og klarer sig igennem udfordringerne. Det giver selvtillid.

Da vi kom hjem ved 19.30 tiden badede vi i søen og spise sent aftensmad. Så sengetid – så vi kunne være klar til Paris dagen efter.

Dag 6 Kørsel og dagstur til Paris

Paris! Vi pakkede sammen, rengøringen havde vi valgt at betale os fra – så det var kun vores eget pik pak, der skulle samles. Vi har tidligere selv rengjort – men at betale sig fra det fungerede virkelig godt, når man har børn med og bare vil hygge med dem.

Eiffeltårnet Palais De Chaillot
Eiffeltårnet fra Palais De Chaillot

Vi kørte afsted mod udkanten af Paris nærmere St. Denis university. Her ville vi parkere og så tage metroen ind til midtbyen af Paris. Det skulle være lettere, end selv at forsøge at køre ind og finde parkering i Paris. Adressen til hvor vi parkerede i Paris er her: Q-Park, Rue Toussaint Louverture, 93200 Saint-Denis, Frankrig.

Hvis du har bil med i Paris, skla du være opmærksom på at du skal have et miljømarkat, som tager ca. 3 uger at få fremsendt.

Metroen og busstation ligger lige ved siden parkeringshuset. Vi købte dagsbilletter til offentlig transport til den indre by. Det kostede 27 EUR for os fire – måske lidt dyrt, det kan jeg ikke vurdere – om ikke andet var det let.

Vi ville se Eiffeltårnet som det første. For at komme dertil, tog vi metrolinie 13 fra St.Denis University til Gare St.Lazare. Herfra skiftede vi til metrolinie 9 og tog videre til Trocadéro. Det er lige ved Palais de Chaillot. Herfra har man en fantastisk udsigt over Eiffeltårnet. Wauu.

Vi tog en masse billeder, mens vi gik over til tårnet.

Da vi kom over Seinen og over til tårnet – er det bare et fantastik syn. Det er virkeligt et vild bygningsværk.

Vi valgte at gå ned til Seinen, nedenfor tårnet. Her var der restauranter, hvor vi kunne få lidt tidlig frokost – så vi var klar til at indtage Paris. Maden var dog ikke noget at råbe hurra for.

Op i Eiffeltårnet

Så var det tid. Vi gik over til tårnet og gik igennem security, for at komme ind til selve området hvor tårnet står. Så nu stod vi under selve tårnet. Fedt endelig at være her.

Udsigt fra toppen af Eiffeltårnet over Champ de Mars

Vi valgte hurtigt, at vi måtte op i Eiffeltårnet. Helt op.

Der var ikke mange turister denne dag, så vi stod “kun” i kø i ca. 20 minutter, for at købe billetter og yderligere 10 minutter til første elevator. For at komme helt op, skal man skifte elevator undervejs. Så vi ventede 10 minutter på næste elevator og så gik det ellers opad.

Hold da op – man får lige testet at om man er højdeskræk på vej op. Men når man kommer til toppen, bliver det hurtigt glemt. Det er et vandvittigt syn man får over hele Paris.

Vi fik også set vores sidste mål på dagen – nemlig Sacre Ceur og Montmartra.

Men først skulle vi ned igen og se om vi kunne få en kanalrundt fart på Seinen. Det kan man lige ved siden af Eiffeltårnet.

Notre dame

Der var næsten ingen mennesker – så vi fik hurtig en plads. Jeg har ladet mig fortælle, at der nogmalt er mange mennesker og gerne må booke inden turen. Båden vi var med havde engelsk guide og han fortalte lystigt i den times tid turen varede.

På rundfarten kom vi forbi en masse smukke broer, monumenter, fantastiske bygninger specielt den gamle jernbane station Musee de Orsay, som nu er et kunstmuseum!

Rundfarten gik fra Eiffeltårnet og helt hen til Notre Dame kirken. Vi fik helt sikkert en ide om hvor stor Notre Dame er, men ellers er den primært pakket ind stilladser mv. efter den brændte.

Seljturen sluttede samme sted som den startede, ved foden af Eiffeltårnet.

Vi kom hurtig af båden, og valgte at tage en taxa gennem Paris. Vi ville slutte vores dag i bydelen Montmatre, hvor vi blandt andet skulle se Sacre Cour.

Udsigt fra Sacre Cour

Den store vej foran Eiffeltårnet, kommer der ofte taxaer forbi, så det tog kun ganske kort tid, før vi sad i en taxa og var på vej videre.

Det gode ved at tage en taxa, i stedet for at tage metro, er at vi fik set lidt mere af Paris. vi kom bl.a. forbi Concorde pladsen, Champs Ellysees. Turen tog ca. 20 minutter og kostede 20 EUR, men så blev vi også kørt helt op til toppen af Sacre Cour.

Sacre Cour ligger helt på toppen og er nok et af de højeste punkter i Paris. Du har her den flotteste udsigt over Paris. Vi gik ikke ind i selve kirken, men gik i stedet ned af trapperne ved siden af Square Luise Michel.

Vi havde fået at vide, at man skal lade sig farevildt i de små gader i Montmatre, da det er her man oplever det rigtige Paris og finder de gode spise steder. Så det gjorde vi og vi endte med at finde en fantastisk lille lækker gaderestaurant på hjørnet af Rue du Orsel og Rue des Martyrs. Jeg fik de lækreste tigerrejser, men en fyldig god hvidvin til – lækkert.

Perfekt afslutning på en lang dag i Paris.

Moulin Rouge

Da vi havde spist, gik vi ned mod metoren. Men først gik vi ned til Bd de Clichy og fulgte den hen til Moulin Rouge – som vi lige blev nød til at se, nu vi var i nærheden.

Vi tog metroen ud til St.Denis University, og fik let tjekket vores bil ud. Vi havde haft ca. 12 timer i Paris – vi kom af med små 9 eur for parkering! det var da billigt.

Så gik turen ellers hjem – den gik smertefrit og vi var hjemme efter 12 timer.

Del denne artikel
Mads Riberholt

Jeg hedder Mads Riberholt og det er mig der skriver her på StorbyGuide.dk. At rejse er min helt store passion. Jeg elsker at komme ud i verden og opleve nye steder, kulturer og ikke mindst byer.
Mit mål med siden, er at gøre det let for dig at planlægge din rejse. Det gør jeg gennem spændende indlæg, anbefalinger af hoteller og seværdigheder, interviews og meget mere.

Abonner
Giv besked om

Email-notifikationer om svar til din kommentar er slået til som standard. Klik på -symbolet for at slå det fra.