Juletur til Århus

Århus ved juletid, er simpelthen fantastisk hyggeligt. Måske Danmarks flotteste juleby.

Vi (min kone Karina og jeg), var i Århus med et hold venner, fra lørdag til søndag ved juletid. Det var simpelthen en fantastisk tur, hvor vi fik oplevet hvor flot Århus er når først mørket falder på og de mange millioner julelys bliver tændt.

City Escape – Århus blev reddet!

Vi skulle starte vores lille weekendtur med at redde Århus. Vi havde booket en udendørs udgave af et escape room. Normalvis er et escaperoom, et rum hvor du bliver låst inden, og har en time til at klare en masse gåder mv. og skal klare at komme ud inden tiden er gået.

City Escape: Læsning af mikro opskrift med mobilmikroskop (tv) og blanding af antivirus (th)

Vi skulle være udenfor. Vores mission var, at en ond virus (meget oppe i tiden!) ville blive aktiveret i Århus inden for 2 timer – hvis ikke vi formåede at klare en masse opgaver, heriblandt at lave en antivirus og infiltrerer de onde servere – og på den måde redde Århus. Vi blev udstyret med en kuffert med en masse gadgets i, samt en ipad – der viste os vej og vores missioner.

Det var rigtig sjovt og hyggeligt. Vi kom godt rundt i det centrale Århus, og klarede alle missioner. Med 6 minutter tilbage, fik vi endelig reddet byen – Selv tak Århus!

Læs mere om City Escape her

Hotel og Parkering

Vi havde inden vi var på City Escape, parkeret forholdsvis tæt på midtbyen i parkeringskælderen Navitas. Den er god stor og det taget kun 5 minutter, så er du ved store torv i Århus.

Vi fik tjekke bilen ud og kørte mod vores hotel. Vi havde valgt det store Comwell Århus. Vi har boet der før, og synes generelt bare det er et lækkert sted – samtidig er det i gåafstand til midtbyen.

comwell aarhus
Comwell Aarhus
Vores værelse på 9. etage

Comwell har deres egne parkeringspladser ved hotellet – men de var fyldt op. Heldigvis har de på den anden side af gade, også parkeringspladser og der var plads til os.

Indtjekning gik hurtigt, til trods for, at de kunne fortælle at hotellet var fuldt booket.

Vi fik flotte værelser, vores lå på 9. etage – men en super udsigt over havet samt et halvgammelt havneområde.

Vi mødtes til en drink i hotellets store bar, og forsøgte herefter at finde et ledigt bord til aftensmad. Det var svært. Mange steder var fuldt booket, så det ikke let – men vi fandt et ledige bord på restaurant flammen.

Den hyggelige bar – hvor vi fik en drink inden maden

Cafe ved åen

Inden vi fik på restauranten, var vi omkring hjertet af Århus også kendt som åen. Der er simpelthen så hyggeligt ved juletid. Der er masser af mennesker og bare godt humør, ligegyldig hvor du kommer.

Vi endte på Cafe Rømer, hvor vi fik en drink, inden vi gik på restauranten.

På Restaurant Flammen var maden ok. Der var stor buffet, med fri drikkevarer – så det koncept var jo lige efter min smag ;o). De havde lavet en god blanding af julemad og almindelig mad – så der var lidt for en hver smag.

Da klokken blev 10, skulle vi forlade restauranten. Da corona gør at alt andet er lukket – endte vi på vores værelse med en kop kaffe.

Rooftop i Salling

Vi stod op til et fantastisk morgenmåltid på Comwell Århus. Her kunne vi få alt hvad vi havde brug for, for at starte dagen godt. Efter en masse lækker morgenmad – fik vi tjekket ud.

Starten på en god morgen
Min morgenmad på Comwell

Herefter gik vi mod Salling og deres Rooftop. Vi har været det før, og synes det er vildt hyggeligt.

Så her gik vi hen og nød udsigten og vågede os ud på den klare glasplade, hvor du har strøget 15 meter under dig.

Salling Rooftop – 15 meter ned til gågaden!
Salling Rooftop. Restaurant (th)
aarhus
Udsigt fra Salling Rooftop

Til sidst satte vi os og nød årets første kop gløgg. Det var en perfekt at sidde på den hyggelige terrasse, under terrassevarmeren og nyde udsigten, hinandens selskab og et godt glas Gløgg.

Århus ved juletid er fantastisk – måske Danmarks hyggeligste…

Del denne artikel
Mads Riberholt

Jeg hedder Mads Riberholt og det er mig der skriver her på StorbyGuide.dk. At rejse er min helt store passion. Jeg elsker at komme ud i verden og opleve nye steder, kulturer og ikke mindst byer.
Mit mål med siden, er at gøre det let for dig at planlægge din rejse. Det gør jeg gennem spændende indlæg, anbefalinger af hoteller og seværdigheder, interviews og meget mere.

Abonner
Giv besked om

Email-notifikationer om svar til din kommentar er slået til som standard. Klik på -symbolet for at slå det fra.